Skriv till 215

Marknadsföring

YouTube som marknadsföringskanal

Publicerades

den

Marknadsföring

Vid en titt på topplistan över de största kanalerna på YouTube hittar vi främst kanaler inom livsstil, humor och spel. Bland jättarna på företagssidan från 2018 finns till exempel Blocket, Absolut och Coca-Cola Sverige. H&M toppar listan YOUTOP100 som tas fram varje år av Chimney. YouTube är med sina en och en halv biljon användare världens näst största sökmotor. Det finns mycket att tjäna på att närvara på YouTube, även för företag, vilket märks när allt mer fokus läggs på YouTube som marknadsföringskanal.

För de företag som saknar budget, kompetens eller av andra anledningar inte satsar på att bygga upp sin egen kanal finns naturligtvis möjlighet att placera sitt varumärke i befintliga kanaler och nå deras publik och prenumeranter. Betalda samarbeten är extremt stort på YouTube. Här finns allt för den som vill ha en kläd- eller hårguide, instruktioner kring hur man flyger drönare eller vilka restauranger som är bäst. Givetvis är ofta de varumärken som nämns noggrant utplacerade för att nå sin målgrupp.

Epic Split – en föregångare

En av de tidiga kanske mest uppmärksammade reklamerna som slog igenom på YouTube var den så kallade Epic Split som lanserades av Volvo Trucks 2014. Vi fick se Jean-Claude Van Damme placerad mellan två Volvo lastbilar i en episk split. Klippet har nästan hundra miljoner visningar. Kanske har succén bidragit till att Volvo fortfarande innehar en topp tio-placering på listan över de största svenska företagskanalerna. Men det är inte bara budgeten som avgör hur framgångsrik en kanal blir på YouTube.

Vad går hem på YouTube?

Det som lockar till visning är att använda kända profiler i marknadsföringen, här är till exempel Blocket duktiga. Det behöver inte vara proffsigt gjort även om många YouTube-klipp idag håller hög kvalitet. Ett annat framgångsrecept är att producera mer personliga videoklipp. Det har till exempel OKQ8 gjort där de på sin kanal låter anställda visa runt på mackarna för att ge tips och berätta om sin vardag. YouTube är idag populärare än alla TV-kanaler sammanlagt och en viktig marknadsföringskanal för allt fler företag.

Jag är en skribent som är intresserad av ämnen inom ekonomi och politik. Internationella konflikter och skandaler är det som intresserar mig mest. När jag inte skriver om ekonomi och politik är jag alltid på jakt efter nya artiklar och rapporter om dessa ämnen att läsa och dela med mig av.

Fortsätt läsa
Annons
Klicka här för att kommentera

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *