Bil
CCIV: Lucid tar sig an Tesla
Många investerare hoppas på en bekräftelse av Lucid Motors möjliga sammanslagning med en s.k. Special purpose aquisition company efter den gångna helgen. De första ryktena om sammanslagningen skickade redan Churchill Capital IV (NYSE: CCIV) till månen på fredag. Investerare hoppas nu på en definitiv bekräftelse av att Lucid Motors slår sig samma med detta investeringsbolag snart.
Churchhill Capital IV är ett skalföretag för investering (eller SPAC) som tillhör investeraren Michael Klein. Flera skalföretag har under den senaste tiden aktivt jagat elbilstillverkare och inte tvärt om. Faraday Future är i samtal för att gå samman och EVBox. Nikola Motor gick samman med VectoIQ strax före sin börsintroduktion. I augusti förra året meddelade även Lordstown Motors att de går samman med DiamondPeak Holdings och Canoo med Hennessy Capital. Listan kan göras lång.
Den främsta anledning till att ryktena driver på aktiepriset är att investerare ser möjligheten för Lucid att ta sig an Tesla (NASDAQ: TSLA) och dess dominans på den privata elbilsmarknaden. Med rätt kapital bakom sig så kan möjligheterna bli verklighet.
Hur står sig Lucid Motors mot Tesla?
Till att börja med har de två företagen mycket gemensamt, och Lucid positionerar sig redan idag som en potentiell konkurrent till Tesla. Precis som Tesla vill de ge sig in på den exklusiva delen av elbilsmarknaden. Deras modell Air har all potential att bli den nya bästa lyxelbilen, i alla fall på papper.
VD:n på Lucid heter Peter Rawlinson och har själv tidigare arbetat som ingenjör för Tesla och hjälpt till med utvecklingen av Tesla Model S. Han har beskrivits som en karismatisk och energisk ledare. Till skillnad från Elon Musk så är Rawlinson en konstnärlig typ som en gång övervägde att gå i konstskola.
Det finns dock två stora skillnader företagen emellan, som investerare bör vara uppmärksamma på. Den första och kanske den mest uppenbara skillnaden mellan de två företagen är att Tesla är en etablerad, branschledande biltillverkare som redan har skakat om i den etablerade bilbranschen och utklassat de gamla giganterna så som Ford (NYSE: F) och General Motors (NYSE: GM). Tesla har flera tillgängliga modeller som redan bevisat sig under flera år på marknaden och ett stort fotfäste även internationellt. Lucid Motors å andra sidan är precis på väg att bygga upp sitt varumärke och planerar att starta leveranser av sin modell Air senare i år.
Men det är den andra stora skillnaden som hr gjort att CCIV-aktien nu ökar drastiskt i pris. Rawlinson drar nytta av sin långa och gedigna erfarenhet för att ta sig an jätten som han är väl bekant med. Investerare gillar verkligen det faktum att Rawlinson har arbetat med utvecklingen av Modell S för Tesla. Lucid Motors har redan en metodisk tillverkningsplan. Lucid har en fabrik på gång i Casa Grande Arizona, som projicerar att de kommer att kunna producera 400 000 bilar.
Företaget planerar också att använda sig av så kallade just-in-time tillverkning. Detta innebär att de gradvis kommer att bygga kapacitet när kapital tillåter, även om de börjar litet med en plan för endast 7000 bilar är 2021.
Lucid Motors tar till denna tillverkningsmetod för att undvika det som vissa har kallat ett produktionshelvete som Tesla fick genomlida. De bygger på tidigare erfarenheter och förutspås kunna förbättra det som Tesla redan lyckats så bra med. Detta garanterar ju inte att Lucid Motors kommer att bli större – eller till och med lika stora som Tesla. Men för de investerare som idag satsar på aktien, så räcker det väl med att Lucid i framtiden endast landar på en bråkdel av Teslas marknadsandel.