Ekonomi
E-handelns utveckling
E-handeln har under de senaste åren ökat kraftigt runt om i världen. Det finns många anledningar till att e-handel har blivit så pass populärt. Bland annat är priserna på produkterna i de flesta fall billigare och du som vill köpa slipper gå till en fysisk butik. E-handeln har även gjort det möjligt för butiker att expandera internationellt på ett smidigare sätt än vad som är möjligt vid fysiska butiker. Se till exempel Mister Spex som är Europas ledande optiker online.
Det finns många fördelar med att driva en butik på internet, en fördel är exempelvis att butiken kan vara öppen dygnet runt. Detta är en fördel när butiken drivs i flera olika länder, då det är skillnad på tidszoner. En annan fördel som är uppskattad av många konsumenter är att de på ett enkelt och smidigt sätt kan handla hemifrån och således slipper åka till en fysisk butik. Dock finns det också nackdelar och en del äldre med lite mindre internetvana kan ha svårt att ta del av e-handeln.
E-handelns utveckling
År 2018 gjordes en undersökning som visade att 92 % av den svenska befolkningen någon gång använt sig av e-handel. Detta var en ökning på 22 % sedan undersökningen sist gjordes år 2014. Numera levereras paket för flera miljoner kronor ut till hushållen varje år. Undersökningen visade även att det är både varor och tjänster som säljs via internet. Den visade även att många konsumenter uppskattar e-handeln främst eftersom det är ett enkelt sätt att jämföra priser på varor i olika butiker.
E-handel internationellt
På senare år har den internationella e-handeln vuxit rejält och den förväntas att växa ännu mer. I genomsnitt förutspås e-handeln att växa med 25 % varje år mellan åren 2015-2020. Fördelen med internationella e-handelsbutiker är att dessa går att marknadsanpassa efter de olika länderna. Således går det även att sälja varor i de olika ländernas valuta så att konsumenterna slipper betala en växlingsavgift. Således innebär detta att e-handeln förutspås att ha en betydligt bättre tillväxt än fysiska butiker.