Spel
Marvel Snap Recenson: Ett engagerade kortspel med superhjältar
Marvel Snap är ett fantastiskt, roligt och strategiskt kortspel för mobiltelefonen. Originella kortspel (Collectible Card Games, CCG) är sällsynta, då de flesta baseras på andra spel, till exempel earthstone, GWENT och Legends of Runeterra. Marvel Snap drar istället sina karaktärer från Marvels universum, istället för ett specifikt spel. Jag har spelat Snap i flera veckor nu och kan inte lägga ner det, så tyckte att det var dags att skriva en artikel om med mina intryck och tankar.
De flesta CCG kortspelen lider av överflöd: för många kort, för många val, för många updateringar. Över tid blir byggandet av kortlekar en plåga och att hålla sig uppdaterad med alla de olika och de senaste korten nästintill omöjligt. Marvel Snap förenklar hela processen så att byggandet av din kortlek tar sekunder istället för timmar.
Begränsningen av 12 kort i en kortlek med inga dubbletter gör det enkelt att hitta synergier. Tack vare Snap-åtgärden eskalerar matcherna till snabba bluffspel som lika mycket handlar om självförtroende som om din kortlek. Sammantaget är det en frisk fläkt och ett måste att spela för alla fans av CCG.
Spelet och matcher
Matcher i Marvel Snap är enkla vid första anblicken men ger spelarna flera olika vägar till framgång. I grunden ligger en enkel mekanik för energi/kraft. Efter varje omgång i Marvel Snap ökar din maximala pool med energi med en och fylls sedan på igen i början av varje ny omgång.
Kort kostar energi, med de mest kostsamma korten som har höga kraftnivåer och spelövergripande förmågor. Vad som håller varje match fräsch är dock att spelplanen delas upp i tre unika platser, alla dolda i början av spelet. Varje plats har en slumpmässig förmåga som väljs i början av spelet – och avslöjas en i taget under de första tre omgångarna. Spelarna vinner genom att ha den högsta kraften på minst två platser.
Innan varje omgång bestämmer spelarna var de ska spela sina kort och bekräftar sedan sina val. När båda spelarna har bekräftat placeras korten liggande ner samtidigt, med spelaren som för närvarande vinner mest platser som avslöjar sina kort först. När som helst under spelet kan en spelare använda Snap, vilket dubblar insatsen. Varje spel av Marvel Snap spelas för Cosmic Cubes, vilket avgör din placering på den rankade stege. I början är det ett Cosmic Cube som är på spel, men detta dubblas på omgång 6 och när någon av spelarna använder Snap. Detta drag kan öka potten till hela åtta Cosmic Cubes.
Och vad händer om motståndaren använder Snap tidigt, och du är inte säker? Du kan dra dig tillbaka och undvika att ge upp för många av dina värdefulla Cosmic Cubes. Den rankade stege är uppdelad i 100 nivåer, var och en som kräver tio Cosmic Cubes för att ranka upp. En förlust av 8 Cosmic Cubes är en betydande förlust, så att gå bort tidigt från en match hjälper till att förlusterna blir mer smärtfria.
Korten
Korten i Marvel Snap kan delas in i grupper med gemensamma förmågor. Det finns fem huvudtyper vid skrivtiden, var och en unik. De vanligaste förmågorna är Ongoing-kort, där dessa förmågor håller i sig under hela spelet, och On Reveal, som endast kan utlösas en gång. Mer dramatiska egenskaper inkluderar Discard och Destroy, som tar bort kort från din hand eller spelplan, respektive. Många starka kortlekar kan byggas genom att gruppera kort med gemensamma förmågor, vilket är en pålitlig strategi tills du når högre nivåer av spel.
Lyckligtvis gör denna förenkling av kort och kortlekar inte spelupplevelsen tråkig, tack vare de varierade platserna. De tre platserna i varje spel väljs slumpmässigt från en pool på över 50 unika alternativ baserade på Marvel-platser som Oscorp Tower och Dark Dimension. Du kommer inte att se alla dem förrän omgång 3.
Strategi
Att ha en grundläggande strategi är viktigt, men platserna kan tvinga dig att helt omvärdera din plan. Medan vissa inte kommer att ha en stor inverkan i början (t.ex. öka kraften på alla kort i dina händer med en), kan rätt användning av dessa effekter förvandla en liten fördel till en crushing landslide. Å andra sidan kan vissa platser orsaka en dramatisk förändring i spelupplevelsen, till exempel att förhindra att kort placeras under resten av spelet.
Men att hantera dina kort och dina platser är bara halva striden. Marvel Snap är i grunden ett bluffspel, så att förutspå motståndarens handlingar och lura dem till fällor är avgörande för att nå seger. Med bara 150 kort tillgängliga tar det inte lång tid att lära sig vanliga strategier och att identifiera vad motståndaren planerar.
Störningen som orsakas av platserna kan vara ovälkommen för dem som föredrar att förfina en strategi för att fullständigt förstöra motståndarna med perfekt tajmade kortdrag. Upp till viss grad delar jag denna syn. Att ha en konsekvent strategi är utmanande när varje match är helt annorlunda, men Marvel Snap är ett spel där du måste anpassa dig eller dö.
Att bygga en kortlek som tillgodoser förändringar och inkluderar reservplaner (utmanande när du bara har 12 kort att spela med) låter dig spela med platserna istället för mot dem. Ändå finns det regelbundna ”featured locations” där en specifik plats ofta dyker upp, så att bygga en kortlek är inte det värsta beslutet att göra. Det ger konsistens till matcherna utan att ta bort Marvel Snaps speciella kaos.
Samling
Lås upp kort i Marvel Snap genom att uppgradera dina befintliga. Varje kort erbjuder några varianter med olika konststilar uppgraderade med in-game-valuta, universella Credits, och kortspecifika (inte variantspecifika) Boosters. När du slutför en match belönas du med Boosters för ett av dina kort, och Credits tjänas genom att slutföra dagliga uppdrag och öka din samlingsnivå. Att uppgradera ett kort ändrar dess visuella utseende, inklusive 3D-effekter och subtila animationer. Och uppgraderingen höjer din samlingsnivå. Det är en roande cirkulär process men tillfredsställande nog för att göra det värt besväret.
Du kan köpa Credits för att uppgradera dina kort, men det finns ett begränsat antal gånger du kan göra detta, så du kommer mestadels att tjäna pengar för att låsa upp olika kort. Dessutom finns det inga paket här; du låser upp korten en i taget genom samlingsspåret.
Korten inom samlingsspåret delas in i tre pooler för att underlätta för nya spelare att komma in i spelet. Varje pool innehåller samma kort, men den ordning i vilken spelarna låser upp dem är slumpmässig. Korten i Pool 1 är enkla, med lätta att förstå synergier för nybörjare. Korten i Pool 3 ger däremot högnivåspelare med kraftfulla kort som kan låsa upp verkligt förödande kombinationer.
Sammanfattning
Jag är fortfarande fast i Marvel Snaps innovativa tolkning av kortspelgenren. Att experimentera med kortlekar är riktigt roligt, och att utföra en perfekt kombination av kort blir aldrig tråkigt. Jag förlorar fortfarande lika mycket som jag vinner, men jag känner mig aldrig lurad på en seger. Tur spelar fortfarande sin roll, men om det inte vore för slumpmässigheten tror jag inte att jag skulle njuta av spelet lika mycket som jag gör. Men om spelets konkurrenskraft ger dig huvudvärk, prova dessa avancerade tips & tricks för Marvel Snap.